Bakaláři

                                Adaptace nových dětí v MŠ + potřeby do školky

Naše dítě je poprvé v mateřské škole

Zde je několik všeobecných rad pro období adaptace.

Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:
· vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
· vstup mezi cizí děti a dospělé
· přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
· komunikace s "novou autoritou" - paní učitelkou
· odloučení od rodičů

1. Jak dítěti pomoci?

· Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je, co se tam bude dít, jaké ho čekají radosti, ale že se mohou vyskytnout i těžkosti. Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat", „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude".
· Ujistěte ho, že mu věříte, že nástup do školky zvládne a nikdy školkou nevyhrožujte. Dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest.
· Veďte dítě k samostatnosti zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že je jediné, které neumí dojít na záchod nebo obléknout kalhoty.
· Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte. Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinností - vy práci, vaše dítě školku.
· Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu dítěti s jistotou řekněte, že odcházíte, ale také ho ujistěte, že se vrátíte. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete - po obědě, po svačině - ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
· Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (hračku, plyšáka). K překonání zábran z nového prostředí pomůže drobnost, která připomíná domov.
· Rozlučte se krátce. Loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte.
· Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat, ale neodcházejte narychlo nebo ve vzteku.
· O možnostech adaptace dítěte si promluvte s učitelkou. Příliš dlouhý pobyt s dítětem ve školce nebo dlouhé loučení nebývá tím správným krokem. Dítě ale musí být ubezpečeno v tom, že je máte rádi, i když jste je dali do školky.
· Komunikujte s učitelkou. Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
· Dítě za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte. Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte.
· Plňte své sliby, říkejte dětem pouze pravdu. Dítě lépe snáší větší zátěž než nejistotu.
· Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti.
· Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů, ale přidá se i strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane.
· Při odchodu dbejte na to, abyste si své dítě vyzvedli včas (nejpozději 10 minut před ukončením provozní doby, tzn. odpoledne v 16.20)
· určitou dobu (týden, dva - dle doporučení paní učitelky) můžete vyzvednout dítě po obědě, než si zvykne na nový režim (samozřejmě podle Vašich možností)

2. Co byste nikdy neměli dělat:

· Nenechte se obměkčit - buďte důslední. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
· Nestrašte své dítě školkou. Např. větou „Počkej, ve školce ti ukážou, tam se s tebou nebude nikdo mazlit....“
· Za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte.
· Nepřiznávejte lítostivě, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také. Rodič musí být dítěti oporou.
· Netvrďte dítěti cestou do školky, že do školky nejdete, že jdete jenom na procházku, na nákup...

3. Co by mělo tříleté dítě umět při nástupu do mateřské školy:

Hygiena:
· Samostatně používat toaletu.
· Umýt si ruce mýdlem a samo se utřít.
· Používat kapesník a vysmrkat se.

Oblékání:
· Obléknout se a svléknout s malou dopomocí dospělého.
· Obouvat a vyzout boty.
· Složit si svoje oblečení.

Stolování:
· Pít z hrnku, ze skleničky.
· Držet lžíci, umět s ní jíst.
· Při jídle sedět u stolu, udržovat čistotu.

Komunikace:
· Říci, co chce, potřebuje.
· Odloučit se na chvíli od rodičů.

Jiné dovednosti:
· Poznat své věci - ukazujte dětem, co mu dáváte do školky za oblečení
· U jídla vydržet sedět u stolu
· Zvládat chůzi po schodech.
· Ujít kratší vzdálenost (cca 30 min.).
· Chodit za ruku po chodníku.

Rodiče, nelekejte se, jestli dovednosti Vašich dětí nejsou na dané úrovni. Buďte trpěliví, ale důslední, v klidu nacvičujte, co je třeba. Odměnou Vám bude spokojené dítě.

4. Co potřebuje dítě do školky:
· čisté, účelné a pohodlné oblečení do třídy: tričko, tepláky, legíny, sukni, šaty (typ oblečení v závislosti na ročním období, umožňující volný a bezpečný pohyb dětí a manipulaci s různými materiály- voda, barvy, plastelína)
· přezůvky do třídy (ne pantofle, croksny - z bezpečnostních důvodů)
· na odpolední odpočinek-pyžamo nebo noční košili opatřené dostatečně velkými poutky na vrchním i spodním dílu
· náhradní spodní prádlo, náhradní oblečení pro případ "nehody"(umazání se, polití se,…)
· oblečení na pobyt venku- pohodlné, přizpůsobené změnám počasí a hlavně takové, které lze umazat
· v zimním období bundy, oteplovačky, čepice, rukavice, šál - nákrčník
· vhodná obuv dle ročního období
· v šatně má každé dítě své místo na oděv a obuv označené značkou. Rodiče je nepřeplňují zbytečným množstvím oblečení, nenechávají zde léky, potraviny, ostré předměty a udržují zde pořádek
· doporučujeme rodičům, aby děti měly trvale v šatně: gumové holínky, pláštěnku, pokrývku hlavy (mimo zimní období)

Prosíme, aby děti měly všechny své věci řádně označené, kontrolovali je a dle potřeby brali domů na vyprání.

JMÉNEM, MONOGRAMEM NEBO ZNAČKOU DÍTĚTE.